-Händelserik dag, igen

For till Gideå vid 9.30. Vi började med att hämta ner de två valackerna Lusitano och Thjibing(som jag jobbade i corallen för ett tag sedan) som går med hingsten. Vi jobbade först från marken och kollade av dom lite.

"Problemet" med Thjibing är att ngn tidigare ägare hoppat/kastat sig upp på honom från en stege när han inte ville stå still, smart! Så nu är han väldigt rädd om sig vid uppsittningar. Ställde upp två uppsittningsbockar bredvid varandra och Carina ställde sig på en och jag gick med honom emellan dom några gånger, sedan att han skulle stanna där inne osv. medan hon klappade honom och hände lite på honom.
Sedan ställde jag mig på pallen och la tyngd och la över benet och sedan ner med det igen osv. När han var ok med det så satt jag upp och vi red lite runt ridbanan, eller red jag satt på och Carina gick med grimskaftet. Praktikanten(ja,hon har ett riktigt namn också) red alltså Lusitano samtidigt.

Thjibing är det egntligen inga problem att rida när själva uppsittningsmomentet är över men när vi gick förbi bajsskyffeln så tror jag jag råkade komma åt den med benet så han flög ur skinnet och la även till ett stort luftsprång efter det så jag flög genom luften och landade på ryggen och slog i en av de där benknölarna längst ner på ryggen i svnken typ. Det var inte det skönaste som hänt mig kan jag säga på en hård ridbana! Fick även ett skrapsår av gruset.

Låg och vred mig ett tag och satt där en stund inna jag kunde ställa mig upp. Gick med honom några varv och sedan prövade vi uppsittningsmomentet igen, gick prima även denna gång även om han är lite spänd. Gick runt lite igen innan jag hoppade av vid pallen, när jag tog över benet för att ställa mig på pallen måste jag gjort en lite för häftig rörelse så han flög lite bakåt, men jag var redan av som tur var. Satt upp en sista gång och sedan av igen, gick prima!


Fölträning
Sedan skulle de fyra fölen vaccineras, efter vi gjort det så tog vi det först fölet+mamman och Tuscha(ledarstoet) sist och gick på en liten miljöträningspromenad över forsen och lite i skogen. Sedan gjorde vi samma sak med de andra tre. Dom var himla duktiga! Vågade gå över den stora forsen utan några problem. Det är alltså som ett kraftverk där det forsar ut vatten på ena sidan och stilla på den andra. Det läskigaste var när det kom en ltien kant på vägen eller när asfalten bytte färg^^
Fotade tre av fölen(första glömde vi kameran) när vi kom fram till vattnet, då det var så fint ljus där och frost i gräset.

Ni får en mobilbild på Grevinja Djungisdotter sålänge tills jag fixat de riktiga, och ni vet ju att det kan ta ett tag ibland;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

2011-10-26 @ 11:29:12
Postat av: Sandra

Jag var ju aldrig i New York, men i Orlando har du ju både Universal studios och Disney world. Sen hann vi inte göra så mycket mer där då det var en stoor bilauktion så där fick jag och mamma stå som två fån medan pappa och brorsan sprang runt och såg ut som små barn på julafton... -.- I Miami måste ni åka till Miami beach! :) Ni ska inte åka med någon hop on hop off - buss, för det var helt värdelöst... x) Får ni chansen tycker jag att ni ska åka ner till Key West, som är den sydligaste delen av hela USA. Där fanns det nog egentligen inte så mycket att göra, men det var en mysig liten "by", och dessutom var det mycket varmare där ;) Kommer ni stanna på ett ställe eller ska ni åka runt nånting? När åker ni? :)

2011-10-26 @ 11:38:57
URL: http://sandradamgren.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åh vad roligt! :D Då måste ni stanna efter vägen och kolla i dikena om ni ser några alligatorer! Det säga vara ganska vanligt att de ligger i diken efter vägarna, men vi såg dem bara på ett ställe :)

2011-10-26 @ 18:50:30
URL: http://sandradamgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0