-Kurs dag 2

När jag red dit så var det inte långt ifrån att jag skulle få min första avfallning på Marrebus! Jag hade hoppat av för han hade bajsat och när jag skulle hoppa upp igen så ställde jag han i diket så det skulle bli lättare. När jag är nästan helt uppe så tar han ett skutt upp ur diket och jag hamnar med ena benet bakom sadeln och andra liksom under kåpan och han bockar iväg uppför gångvägen dit vi kom ifrån, haha måste sätt helt sjukt ut. Men efter några krumbukter så stannade han iaf så jag kunde sätta till mig men jag hade ganska ont i benen efter kåpan haha!

Väl framme så ställde jag in honom i en box och gick upp till cafeterian där vi pratade lite om gårdagen och vad vi skulle göra mm.
Min grupp började igen. Körde sedan igenom grundövningarna vi gjort dagen innan och sedan fick vi kolla på varandra en och en när man gjorde dom. Jag brukar tycka att det är ganska obehgaligt när folk kollar på mig när jag tränar men efter helgen känns det faktiskt bättre!
Fick även lära oss hur man kan lära in sidepass, vilket jag har velat lära in men har aldrig kommit mig för men det blir ju lättare nu också när jag vet hur man kan gå till väga. Vi skickade hästarna snett in mot väggen och satte sedan fokus på först bakdelen så att dom krsar bakbenen sedan korsa framdelen, sedan bakdelen igen osv. Men sedan är ju målet att dom ska korsa både fram och bak samtidigt. Marulk var jätteduktig så det ska nog inte ta allt fö lång tid att lära in.

Lärde mig även ett ytterligare sätt att flytta framdelen men det är lite svårt att förklara i text men man står iaf jämte hästens bog och böjer in huvet lite mot en(vilket förutser att den kan det innan) och backar en aning samtidigt som man sätter fokus på andra sidans bog så att hästen liksom byter sida. Detta kan man senare göra till en spin om man vill.

Sedan gick vi över till lite utmaningar. Jag började med en övning som var två rader av koner uppställda bredvid varandra med kanske 1-1,5 m mellanrum som en fålla där man skulle backa in hästen och sedan få den att stanna där. Han tyckte det var lite läskigt att backa och inte riktigt se konerna så han flöt ut med bakdelen men efter några försök ch flyttat tillbaka bakdelen och framdelen så kunde jag backa in honom med bara små vibrationer i repet.

Skickade sedan slalom och 8-volter mellan koner, det var inga problem för det har vi gjort en hel del förut.
Fanns även fyra tunnor uppställda huller om buller som man kunde skicka dom mellan. Där gäller det verkligen att man har fkus på vart man vill att hästen ska gå och koll på framdelen. Marulk tyckte dom var lite läskiga framförallt om dom stod nära varandra då fick han lite bråttom ut och om repet råkade nudda en tunna så vart det också fart på honom, haha! Men han lyssnade super på mitt fokus och gick in i rätt mellanrum.

Fanns även en gummimadrass av ngt slag som vi prövade. Han var väldigt skeptiskt till en början men efter kanske 5 minuter så kraffsade han påd en och vågade gå över om en lite flyktigt. Men sen vågade han stå still på den med frambenen, duktig kille!

Fanns även en fålla av två bommar ovanpå sockerbitar som jag skickade in honom i. Stannade honom genom att höja handen när jag stod kvar på samma ställe i början av fållan. Backade honom några steg, skickade fram igen, stannade backade ut hela vägen osv.

Hann även prova lastpallen en liten stund innan det var lunch. Nöjde mig med att han bara gick över den och stod stilla på den med frambenen eftersom han fortfarande kan tycka att den är lite obehgalig ibland, men himla stor skillnad motför första gången vi provade,på Sörgården!

Nästa pass var det ju andra gruppens tur och då sitter vi andra och tittar på och som jag sa igår så lär man sig mkt på det också.

Helen(hon var också med på kursen) frågade även om jag ville hjälpa till på lektioner, eftersom dom ska lägga in lite NH ibland även på ridskolelektionerna. Och på höstlovskursen i NH för elever och på teorin och sådär. Det ska bli jättekul!  Skulle även ta med Marulk och visa lite ibland.


Det blev ett långt inlägg detta men hoppas ni tyckte det var intressant, skulle ni tycka det var kul om jag la ut mer tips på övningar och sådär? Kanske skulle kunna filma lite också isåfall samtisdigt som jag förklarar..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0