-Roligt med trickträning!

Idag hade jag och Marulk såhääär kul! Vi tricktränade idag för första gången och jag har inte gjort det på ett år! Har inte känt att han varit "redo" för det förän nu och en annan anledning är väl att ja helt enkelt inte kommit mig för och har tränat på annat som jag prioriterat.

Jag hackade upp lite äpplen och gick ut till paddocken. Innan vi började så värmde vi upp lite med lite olika övningar i skritt och trav, bla. så tränade vi lite på sidepassen och han verkligen blivit duktig där, vi använder oss dock fortfarande av staketet som lite hjälp.
Sedan tränade vi på "upplyftet" också och han har förstått kommandot för upp bra nu!(Jag säger upp och ev. höjer repet lite)

Så till det nya! började med yoga, som jag tycker är det lättaste att börja med. Till en början nöjer man sig bara med att hästen följer med med huvudet till ungefär mitten på magen, eller så långt den kan innan den her tillbaka huvudet.
det förstod han på en gång så då bad jag honom att lyfta bakbenet genom att knacka lite lätt på insidan av benet. Man kan ju ha vilket kommando som helst för övningen men jag tycker detta passar bäst.
Till en början så lyfte han bara bakbenet litegrann och hängde lite på det och satte ner det igen när han böjde bak huvudet. Man kan få hjälpa till att hålla upp det tills dom förstått vad dom ska göra.
Han läre sig riktigt fort och några gånger böjde han huvudet enda fram till den upplyfta bakhoven! detta är även en bra stretchövning!


Yoga med Ticken

Sedan började vi med lite "hov", alltså att hästen för fram benet utsträckt i luften, början på spansk skritt. Till min hjälp här hade jag Carrot Sticken som jag duttade lite med på benet och så fort han lyfte fick han eftergift och i vårat fall äpple.
Men man vill ju itne att hästen bara ska dra upp hoven mot magen utan att den ska föra den framåt. Så då ställde jag mig vid sidan om honom och samtidigt som jag duttade så bad jag honom gå lite framåt, dock får det inte bli så att hästen bara går framåt utan att lyfta högre än vanligt utan det blir mer som att den ska väga lite framåt så att den förstår att; ahaa jag ska med benet framåt och inte bakåt!
Marulk backade hellre från början men när han förstod att det var framåt han skulle tänka så fick han till några riktigt bra försök att sträcka ut benet för att vara först gången!




Till en början så kan hästarna bli lite tiggiga. Som i vårat fall, jag har ALDRIG gett Marulk nått ur handen förän nu, ett år senare. Det var lite det jag menade med att han inte varit riktigt redo. Ibland kan han bli ganska förolämpad och överrumplad om man har för hög energi och är för flaxig och det kan ju krävas att man höjer energin om dom gör ngt oönskat.
Han blev lite tiggig idag men då backade jag bara av honom eller bad honom flytta framdelen eller liknande, och då sänkte han huvudet och bara; jaha, jag förstår! fast sedan prövade han ju självklart igen ;)
Sedan när hästen förstått vad som ska göras så kan man ju ta bort godiset, vilket jag kommer göra.

Vi busade även löst(utförde alla tricken löst föresten, förutom repgrimman på) det har vi inte heller kunnat gjort så länge eftersom jag då höjer energin kraftigt, fintar, går ner i energi för att sedan explodera ut ny energi, och då har han inte riktigt vetat vad som förväntas av honom och istället blivit "stissig".
Men idag fintades det och han galopperade iväg i luften för att sedan helt lugnt vända upp när jag sänkte energin och komma in till mig och då kanske jag skickar ut honom med hög energi i mitt kroppsspråk och då vänder han på bakbenen och ut i det nya varvet. Men om jag har låg energi så "ska" han skritta eller ev. trava ut i detta fallet.
Det är det jag vill åstadkomma, att han ska lyssna på min energi och följa den!

Sedan backade jag även honom lite från 5 zoonen, och det gick över förväntan bra eftersom det var ett tag sedan! Han backade bara av att jag tog i svansen(fas 2, fas 1 är att jag duttar i luften ovanför rumpan, fas 3 skaka repet).


Ett långt inlägg, men tycker ni det är intressant med sånna här lite längre förklarande texter eller är det bättre med bara "det här har vi gjort idag"?
Lämna gärna en kommentar vad ni tycker. För annars ger du ju inte mig ngt att skriva såhär utförligt eftersom jag redan vet hur jag utför övningarna;)

I lördags hade Lina ju föresten tänkt att filma lite övningar på oss men det var ju då han fått hovbölden så jag kanske får fråga henne om vi kan ta det nån dag nu snart, om det skulle va intressant alltså. För isåfall kan jag förklara samtidigt, annars filmar jag bara rätt uppochner som vanligt för min egen del för att se hur vi utvecklas.



Kommentarer
Postat av: nurse deep

fortsätt med liknande inlägg! väldigt intressant :)

2011-09-23 @ 19:49:10
Postat av: Bea

håller med! jag tycker att det är intressant, så det är bara bra att du skriver om det! Och längden spelar ingen roll bara innehållet! =)

2011-09-23 @ 23:59:04
URL: http://beabystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0