-Underbar

Igår var en underbar dag hos Marulk, sådan som jag egentligen alltid vill uppleva och göra när jag är där, bara liksomvara i nuet och njuta men så blir det ju inte alltid. Men igår var som sagt en sådan dag:)

Cyklade dit, orkade inte ta bilen. Han stod och åt på balen som vi fått inkörd, börjar bli dåligt med bete. Jag tog på grimman men satt först bara hos honom en stund. Han stoppade huvet i min famn och vilade mulen på mina axel, och jag kunde luta mitt huvud mot hans panna åsså satt vi bara där. Det lät kanske klyschigt men det var så..

Efter ett tag så ställde jag mig upp och gick iväg en bit tillsammans till en av sluttningarna i hagen och ställde honom "nedanför mig". Sedan tog jag lite sats och försökte kravla mig upp, till en början gick det inte så bra och jag kom knappt halvvägs och någon gång blev han lite förskräckt över att jag kom springandes i full fart mot honom men han förstod att det inte var ngn fara. Helt plötsligt så kunde jag bara kravvla mig upp(trodde seriöst inte jag skulle klara det)och så satt jag där i bara grimman och ett grimskaft.

Vi skrittade iväg en bit neråt hagen och ibland stannade han och nosade i backen eller bara för att titta sig omkring och fundera lite. Sedan kunde vi gå vidare några steg för att sedan stanna en stund igen, jag bara satt där och njöt i kvällssolen och klappade honom på halsen.
När vi gått ner för den sista sluttningen och vara nästan i slutet av hagen så vände vi om och gick längs bortre kanten. När vi gått några meter till så frågade jag "vill du springa?" så slöt jag bara om med benen lite och han började trava och föll sedan in i galopp.
Han gjorde några små glädjesprång och jag bara satt där med en hand i manen och en i det hängande grimskaftet och bara kände hur jag verkligen litade på honom.

När vi kom upp till balen och de andra hästarna så bara satte jag mig lite tillbaka så saktade han av till trav och sedan skritt och hälsade sedan på de andra och ställde sig och åt igen.
Jag satt kvar på honom ytterligare ett tag medan dom stod och åt och medan dom allihopa gick in i skogsgläntan och vilade. Efter en stund gick Marulk ut därifrån och Ace hängde på efter en stund och senare de andra. Dom började då gå på ett led med jag och Marulk sist bort mot vattnet upp hos Anki så jag stannade Marulk och hoppade av och tog av grimman.

Men han stod kvar en bra stund hos mig och sänkte huvudet så att jag kunde klappa honom innan han bestämde sig för att traska vidare med dom andra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0