-Första lektionerna

Har ju även varit uppe i Gideå och hållt i två ridlektioner. Den första gruppen var då en barngrupp där den yngsta är 5 år. Till dom gjorde jag lite olika övningar så att dom inte ska bli uttråkade.

Nu var det ju inte såhär trångt och skevt i verkligeheten men det svarta är då en labyrint av bommar som de fick gå igenom, det bruna är en box av bommar som du skulle gå in och göra halt i och vända och gå ut valfritt håll. Det gröna är slalomkoner och det röda är en spånskiva som de skulle gå över och ibland göra halt på. Det blå är en hink och de grå är hinderstöd med borstar på som dom skulle plocka ner och rida fram och träffa i hinken.

Dom som ville fick även trava litegrann på slutet och vi gjorde en lek med en boll som dom skulle hålla i och rida till en annan häst och lämna över bollen osv.
Så jag lyckades ganska bra att sysselsätta dom hela tiden som tur var!


Ungdomsgruppen tränade jag ridvägar och lite början till dressyrprogram med. Som uppvärmning gick dom med hästarna och flyttade lite bakdel mm.
När dom hoppat upp så la jag in volter i varje hörn. Trav med skritt vid nästan varje bokstav osv.
Gjorde även som man brukar göra på dressyrryttartest när man rider ett dressyrprogram flera stycken samtidigt. Dom fick rida på ett led och sedan vända upp längs medellinjen, den första gör halt vid X och tvåan gör halt bredvid på höger sida, trean rider på vänster sida osv. Det gjorde dom riktigt bra! och sedan hälsning och fram i trav igen.

Sedan följde jag inte ngt speciellt program utan hittade på eftersom och avslutade sedan med hälsningsgrejjen igen.
Dom verkade iaf nöjde efter lektionen och tyckte det var kul att rida "program".

En bild på flocken som jag tog, var där ganska tidigt så hade lite tid över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0