-Svar på fråga

Fick faktiskt en fråga så det var ju kul! Ska försöka besvara den så gått det går, och kul att du tycker bloggen är intressant^^

"Det är intressant att läsa din blogg, man blir liksom inspirerad av det ni håller på med. Jag har en fundering, när du först fick hem Marulk, var han het då? I så fall så kanske du har några tips till oss? =) Har en häst som väldigt ofta hetsar upp sig själv över att man springer..."


Jag kan börja med att säga att het vet jag inte riktigt om han var eller är men pigg har han alltid varit och tycker det är kul att springa. Tycker nästan han har blivit busigare nu än när jag nyss fått honom, vilket jag tror beror på att han orkar mer och fått mer "ridmuskler". Sedan går även det i perioder, som nu när jag ridit honom ganska regelbundet i någon vecka så är han inte lika busig, men det säger väl sig själv.

Men som jag förstår det så är din häst mest bara springig, och blir taggad just av att den ska få springa? och inte bockig/busig?

Det jag tycker att du kan göra är att lära in "one rein stop" (om det inte redan är gjort) Alltså att du börjar från marken och står jämte hästens bog ungefär och lär sedan hästen att den ska böja in huvudet mot sin mage när du tar lätt i repet(börja att lära in det i grimma). Du ska föra din hand upp mot där du skulle haft ljumsken om du skulle suttit på hästen för att sedan få samma kommando från ryggen. Från början kommer troligen hästen streta emot lite men då håller du bara kvar trycket tills den ger efter och då ger du eftergift. Och man behöver inte begära att hästen böjer huvudet/halsen speciellt mkt första gångerna. Om hästen börjar gå runt dig, så följ bara med och när den stannar och ger efter så släpper du ut. Du får säga till om det är ngt du undrar över i just denna del. Om du vill så skulle jag kunna filma när jag visar?

Iallafall, det som är bra när man lärt in detta är om vi säger att ni är ute i skogen och travar och hästen hetsar upp sig så är det bättre att göra detta att böja in huvudet istället för att dra hästen i munnen vilket oftast inte brukar hjälpa speciellt mkt om hästen är väldigt uppjagad. För om man böjer in huvudet så kan hästen inte fortsätta i sin riktning. När den står still så släpper du ut den och kommer förslagsvis fram i trav igen, om den då på en gång ger sig iväg igen så gör du samma sak igen osv. 
När du tränar in detta från ryggen så kan hästen såsom från marken även här börja snurra/gå runt på stället(om du har möjlighet även bra här att träna i grimman)men håll då bara kvar tills hästen står still och ger efter för trycket i din hand, då släpper du ut hästen igen. Viktigt att du lär in det på båda sidor också. Till slut kommer den förstå att det är lättare att bara stanna och nböja in huvudet än att bara snurra runtrunt.(om den gör det)

En annan viktigt sak är också att du har ett litet kommando innan du böjer in hästen. jag brukar föra handen fram och tillbaka några gånger på repet, förslagsvis 2-3 innan jag tar tag i repet och böjer in huvudet mot mitt ben(om jag sitter på)
Nu säger jag repet men kan lika gärna vara tygeln/grimskaft etc.

Och som när Marulk blir busig och skuttig så brukar jag itne göra ngn stor grej av det, utan fortsätter bara rida på,ibland kan man nästan driva litegran och berömmer när han "landat igen" haha och går på utan massa skutt hit och dit:)


Hm, undrar om det var nått ja glömt. Men som sagt fråga på om du eller ngn annan som läste undrar ngt mer!



Hittade ingen jättepassande bild, men här är en på gamle fine Ticken^^

Kommentarer
Postat av: Bea

Helt rätt! Hon blir bara upphetsad av själva springandet, gör ALDRIG bockining lr kickar. Okej det låter som en riktigt spännande övning, ska börja böja lite imorgon! Om du har tid och lust så for du jätte gärna lägga upp en film hur du gör ifrån marken... Har du något röstkommando till det? Med grimma menar du då vanlig grimma eller repgrimma? Och när du sitter uppe på ryggen, ger du då efter helt på den andra sidan?

2012-01-19 @ 22:55:24
URL: http://beabystrom.blogg.se/
Postat av: ida

kul! och jag akn försöka filma lite imorgon, marulk har ändå tappat en sko så det passar bra:)

Nej jag ha ringet röstkommando men det kan du nog med föredel ha om du vill! att du först gör röstkommandot sedan det med handen och sedan ta tag i repet. När du över in det alltså när hoon väl springer iväg på ritkigt kanske man måste var lite kvickare i "faserna"

Vanlig eller repgrimma spelar absolut ingen roll men det blir ju tydligare tryck och eftergift med repgrimma:)

Ja när du tar i det ena repet på ena sidan så släpper du på den andra:)

2012-01-20 @ 20:01:52
URL: http://idabn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0