-Fjällvandring


Puuh!  Har ju varit ute på övernattningsvandring på fjället igår och idag. Vädret var över förväntan igår, sol  när vi gav oss iväg. Drog in regnmoln sen och kom en riktig störtskur vid ett tillfälle men som tur var hann vi precis in i ett vindskydd uppe på fjället, annat var det för våra klasskamrater i en annan grupp som gått en annan väg och kom dyblöta;)
 
Vi valde ju dock kanske inte lättaste vägen..vi gick uppför heela Tottliften, en slalombacke alltså, och ja man nästan kröp på alla fyra ibland för att inte tippa baklänges, haha! den är ju inte kort heller om man säger så..
 
Vid 16.30 skulle vi vara framme vid lägerplatsen, och det var vi också med några minuter på fel sida av marginalen, menmen, var ju första gången. Slog upp tälten och lagade mat. Hade lägereld och kvällssamling innan vi gick och la oss.
 
Dag 2:
Jag sov riktigt bra och frös inte, blåste ganska häftigt på natten och regnade lite..fick jag höra för jag sov tydligen som en stock;)
När vi ätit frukost(som bestod av gröt med egenplockade blåbär) och vice versa så begav vi oss i samlad trupp mot Lillskutan, där blåste det riktigt häftigt så vi fick sätta upp två av tälten som "fikaskydd". Vid detta laget var man väldigt blöt och kall eftersom det regnat hela vägen.
 
Vi gick sedan vidare lite i sidled över en liten kam, och om man tyckte det blåste innan så var ju inte det någonting! det blåste mer än 20m/s. Ibland blåste man iväg flera meter (man lyfte ju inte men ni fattar). Där det gick lite uppför blev det nästan så att man sprang uppåt för att det blåste på så mkt! Vid ett tillfälle så lossnade mitt regnskydd så en skulle hjälpa mig att sätta fast det igen men hon fick inte riktigt fast det så fick vara utan. När ja kollade bak en gång för att kolla hur det gick för henne(vi vinlgade ju förövrigt fram och tillbaka) så ser jag att hon är flera meter ifrån mig för hon blåst bort, hah vad fult det låter.
 
Vi fick vända efter ett tag och gå tillbaka samma väg för det skulle bli för farligt att gå nerför fjället.
Vår grupp valde inte den smartaste vägen hem heller precis. Vi valde att följa en grudväg hela vägen istället flr att gena över fjället och kom då ut på E14 vid Årebjörnen, och det är ju en bra bit från skolan, så det blev att gå där i regn och kraftig motvind  på asfalt. Där hade jag rejält ont i höfter(hade ja redan första dan) axlar och fötter så det var väldigt skönt när vi äntligen kom tillbaka dyblöta igenom.
 
Men har varit en väldigt rolig och häftig vandring:)
 
Blev en lång text, men hoppas ni tycker det är ändå lite kul att läsa om inte annat så har jag kvar det till när ja är gammal och inte kan gå längre:)
 
 



fikapausen(även bilden där vi sätter upp tältet)


 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: mamsen

Kul att se bilder och läsa om era strapatser.

2012-09-06 @ 07:55:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0