-Vadning i fors-bilder

Igår så stod vadning och orientering i Vålådalen på schemat!
 
Vi fick börja med att vada på lite grundare vatten, ungefär upp till knäna. Fick prova både med och utan käpp, och själv och gå i grupp. Var inga större problem men dock välsigt kallt så fötterna domnade ju halvt bort efter en lite stund;) var ca 7 grader i vattnet tror jag.
 
Två stycken i klassen fick stå längre ner med kastlinor om någon skulle ramla och glida iväg, sådant har vi också fått veta hur man ska agera då. Kommer även få praktisera det på riktigt i vår då vi ska ha forsränningskurs.
 
Sedan fick dom som vill gå till ett annat stället bara en bit bort och prova på djupare och mer strömt vad. Där var det mkt klurigare. Var tvungen att gå i grupp där annars hade det aldrig gått, hade man åkt iväg på en gång. Det var ju väldigt stora stenar på botten också så blev vingligt där ibland. Men sjukt roligt var det! Forsade upp mot midjan där ibland.
 
Men vi klarade oss iaf över till stenpartiet mitt i forsen och tillbaka. Sedan var det bara att ta av sig alla blöta kalla kläder, på med nya och åka bort till Vålådalens naturcenter eller vad man säger.
 
Där fick vi börja med att springa ut två och två i skogen och sätta ut två kontroller var. Sedan tillbaka, rita sig en egen runda av de kontroller som var utsatta och sedan ut på egen hand i skogen och köra sin bana.
Det gick faktiskt riktigt bra för mig! Hittade alla kontroller och kom faktiskt ganska rakt på allihopa trots att jag inte följde speciellt mkt stigar! Duktig tycker jag!
När jag följde en myrmark så stötte jag på massor med djurben, bla. lårben och flertalet käkar euuw, lite spooky där ett tag;)
 
Gick även in på Naturrum där och frågade om våra teman som vi ska ha hand om på den långa fjällturen. Jag har Samernas historia. Vi ska ha hand om en dag själva som vi ska guida resten av gruppen för att öva på vårt eget ledarskap.
 
Innan vi avslutade dagen så samlade vi in alla kontroller igen, man var lite småtrött där;)
 

introduktion av kastlinan

kastlinor redo

min tur!

på tillbakavägen efter den djupare delen(inga bilder då eftersom jag själv var i)

Moa och Urban
 
 


 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0