-Lavin 1:an avklarad

Såja, nu kan jag söka fram personer i lavin också! Nu måste jag bara skaffa en egen transceiver också..
Vi började dagen med en föreläsning av en riktig lavin-guru från schweiz, Manuel heter han, han har bla. kommit på grävtekniken man använder sig av. Var lärorikt!
Efter det analyserade vi dagens lavinrisk, väder, helgens väder och hur det påverkar snötäcket osv. (har kommit massa snö i helgen:D) 
 
Vi gav oss upp i backen och till stället vi skulle ha tentan. Vi hade en yta på 30x30m som två tranceivrar var nergrävda. Vi skulle söka reda på dom och sedan sonda dom(en "pinne" som man sticker i snön för att känna vart offret är) vi behövde inte gräva upp utan bara träffa med sonden, jag träffade på första sticket på båda,yey! Vi hade 5 min på oss och jag klarade det på 2.49. Träningen i helgen gav resultat, mkt roligare att träna inför en sån här tenta än en teoretisk;)
 
Vi fick några pudersvängar när vi åkte därifrån, åt lunch och sedan åkte vi och fick förklara terräng på olika ställen, vart vi skulle välja att åka vart det finns risk för laviner osv.
 
Ännu en härlig dag!
 
Imorgon börjar jag morgonen på gymet och sedan ut i backen för lite puderåkning i nysnön.
 
 
bild från i fredags
 

Kommentarer
Postat av: mamsen

Bra jobbat! Låter spännande

2013-01-28 @ 22:50:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0