-Forsränningslicens!

Forsränningskursen har varit så jäkla kul! går inte att beskriva, så tråkigt att det är slut bara! Men nu har jag licens för forsränningsguide om jag skulle vilja hålla på med det!:)
 
Jag har lärt mig otroligt mycket, både i mitt ledarskap och om forsen. Vi har ju turats om att vara guider inom grupperna i båtarna och som guide styr man hela båten och "gästerna" paddlar bara framåt. Man ger kommandon såsom framåt!, stopp!, bakåt! mm. och det gäller ju att skrika högt i forsen. Och vara snabb i tanken och räta upp båten eftersom strömmen gör att den svänger lite hit och dit.
 
Jag har utvecklats för varje dag och det är häftig känsla att faktiskt kunna styra en båt genom en fors och gå in i bakvatten mm.
 
De två sista dagarna har vi även fått prova simma i forsen(de tidigare dagarna var det på lugnare vatten) också lärorikt att känna vilka krafter det är och hur snabbt det går att flytta sig 10m.
 
Vi var riktigt nära att välta en gång igår också. Vi skulle ut ur ett bakvatten och surfa på en våg lite och när strömmen tog tag i nosen på båten blev det en jäkla kraft och strömmen tryckte ner ena långsidan på båten så vi stod nästan på högkant där ett tag. När vi tittade bakåt i båten så ser vi att Tilda som var guide för tillfället inte sitter där längre utan har trillat i forsen. Vi såg henne inte i skummet nånstans men då hade hon klängt sig fast bakom båten och trodde att hela båten hade tippat runt och att Martin(riktiga guiden) hade krupit upp på båten upp och ner(såsom vi tränat innan) och tänkte dra upp henne. När hon sedan kommer upp i båten igen så märker hon att vi andra tre fortfarande sitter kvar i båten, haha! Jag var dock riktigt nära på att åka i jag med, flög in i mitten av båten. Vi hade den lite större båten då också som inte har några footstraps, så då blir det svårare att hålla sig kvar.
 
Lägger upp lite bilder, lånade av Malin och Tobbe:)
denna bild var från första dagen tror jag
hah, inte jättepepp på att hoppa i det kalla vattnet..där längre ner i högerkanten ser ni föresten en som är redo med kastlina, det är där vi började simma in i bakvattnet.
men i hoppade jag, vi skulle mellanlanda i ett bakvatten vid en sten(där bilden är tagen) och jag lyckades faktiskt simma hela vägen in i bakvattnet själv! annars fick man hjälp av kastlina om man missade det.
Maja styr järnet. Detta är den större båten, de andra har ingen motor som är i vägen. Den användes till bogsering vid en lång flack sträcka.
Här är det jag som plaskar i vattnet från "mellanlandingen", och Malin är påväg i för att "rädda mig" dock så hann hon aldrig ikapp mig så jag fick simma in själv där nere, haha.
lunchstopp
en ynka bild från forskajaken också
nöjda tjejer efter avslutad kurs!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0