-omdugga orientering

Gick det bättre idag nu då?:)
 
Det var bara jag och Malin som gjorde omduggan idag, vissa ville vila inför vårt fystest imorgon, äsch då;)
Vi körde upp till Fröå där vi utgick ifrån, vi sprang banan åt varsitt håll. Tillatt börja med så var kartan från typ 96 så skoterleder och alla stigar var inte utmärkta och kraftledningen jag tänkt följa till första kontrollen fanns inte är längre;) Så sprang fel redan i början då jag hittade typ en telefonledning att springa efter, hittade dock kraftledningsgatan senare och då var det inget problem att hitta ettan, och därefter tvåan och trean.
 
Följde en bäck en bit tills jag kom till en skarp krök som jag är nästan hundra på var rätt krök. Tog kompassriktning mot fjärde kontrollen och nånstans där gick det åt skogen, bokstavligen då. Snurrade runt ett bra tag på en höjd, kontrollen skulle sitta på en "flackhöjd" gav upp och gick tillbaka till bäcken för att ta femte kontrollen istället. Följde bäcken en bit till men helt plötsligt försvinner bäcken och går ner i mossan, nice!
Går tillbaka till kröken och tänker: hur svårt kan det vara att hitta fyran? men ne, hittar den inte nu heller. Här ger jag upp när jag märker att jag inte kommer hinna inom 2 timmar i vilket fall.
 
Tänkte följa bäcken tillbaka men den delar sig och det går en skoterled korsande över på ett ställe. Till slut vet jag inte vilket håll ja ska gå men fortsätter iaf följa bäcken, som blivit en å rakt fram. Blir mer och mer frustrerad över att aldrig komma fram, efter en stund ringer Malin och jag frågar om hon är klar, "jag är tillbaka men inte klar", Jag:"jag är varken tillbaka eller klar..". Malin: är du vilse? hehe mm typ. Jag följer bäcken men ja vet inte vilket håll.
 
Jag vänder mig om och då ser jag hela stora skutan framför mig, jag har alltså gått ifrån skutan och inte mot den, helt motsatt håll. Hittar med lite hjälp om vädersträck av Malin tillbaka till kraftledningsgatan och kan springa tillbaka till Fröå.
 
Haha vilken dag, det roliga är att Malin tappade bort sig/hittade inte kontrollen på samma ställe som jag så båda var där och snurrade. jaja hoppas på en ny chans;)
 
 
 
Imorgon har vi alltså UIMLA-test, ett fystest för guider om man vill kunna jobba internationellt sedan. Vi ska gå/springa 2,5mil med 10kg på ryggen på 6 timmar, inte direkt på plan mark heller. Här är banan jag har att vänta:
Runda Ullådalsliftens dalstation
Runda långa Ullådalsliftens vändhjul
Passera Rödkulleliftens vändhjul och följ liften ner
Passera Rödkullens dalstation
Runda Bräckeliftens dalstation och följ väg till Hummelstugan,
vänd på terasstrappen och välj lagom brant väg till Åre torg och rúnda bergbanans dalstation
Passera Fjällgården och runda Totthummen via solstigen
Tillbaka till Campus Åre.
 
Jag har alltså några vändor upp och ner för skidbackar och berg framför mig...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0