-Ridlektion

Nu ligger jag lite efter i uppdateringen men jag börjar att skriva om hur det gick på vår lektion för Anki i onsdags. Hon är tränare inom Centrerad ridning och kommer till stallet ca. varannan vecka. Har inte blivit att jag ridit för henne än men nu känner jag att jag vill komma igång igen!
 
Hon började med att kolla mig på marken, hur jag gick och om jag var sned någonstans osv. Min högra höft är någon/några cm längre fram än vänster men 99% av alla ryttare är sneda i höften. Lite sne i axlarna också och mina skulderblad sticker ut istället för platt mot ryggen. Men inget som var extremt.
Marulk tyckte hon såg jättefin ut nu, och inga men efter låsningen.
 
Fick veta hur jag skulle tänka för att få mig rakare i sadeln. Eftersom min högra höft varit lite längre fram har jag kompenserat med att lägga mer vikt i vänster stigbygel. Marulk flyttar gärna över mig på högersidan i vänster varv för att han är svagare i höger bakben och då har jag kompenserat med att vika mig i sidan inåt. Här fick jag släppa innerhanden och sträcka den rakt upp för att ´lättare kunna justera vikten i sadeln.
 
Jag är väldigt nöjd med lektionen och nu vet jag hur jag ska göra för att inte ha känslan av att jag sitter snett hela tiden.
 
Anki tyckte vi var jätteduktiga. Hon la ju mycket fokus på mig och när jag ändrade lite i min sits så följde Marulk efter på en gång. Så kul att höra! Han var så duktig och fin verkligen.
 
Hon sa även att Marulk var väldigt välriden och jämnsidig och hade koll på benen. Och att det inte är många travare som är så jämnsidiga. "Man blir lite lurad för han ser mer ut som ett halvblod än en varmblodig travare!"
 
Lite stolt blir ja allt!
 
Ska absolut försöka rida för henne med jämna mellanrum.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0